اخبار بورس

نقش بورس کالا در تنظیم قیمت محصولات فولادی و تبدیل شدن به تولیدکننده برتر

نقش بورس کالا در تنظیم قیمت محصولات فولادی و تبدیل شدن به تولیدکننده برتر

در نخستین همایش تخصصی تاب‌آوری در صنعت فولاد، هرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد، به اهمیت این همایش پرداخت و اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد احساس کرده است که در طول یکسال گذشته برخی تحولات مهم در صنعت فولاد رخ داده است. به همین دلیل تصمیم به برگزاری این همایش گرفته‌ایم تا با حضور مسئولان مرتبط در این حوزه به ارتقاء و بهبود آن کمک کنیم.

تبلیغات

او افزود: با وجود اینکه صنعت فولاد توانسته است با تولید حدود ۳۲ میلیون تن فولاد در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار گیرد، اما همچنان با چالش‌های مختلفی روبرو است.

رئیس انجمن فولاد اظهار کرد: در سال ۱۳۸۵، تولید فولاد در ایران تنها ۹ میلیون تن بود و مصرف آن ۲۵ میلیون تن بود و عملاً کشور وارد‌کننده فولاد بود؛ اما پس از اصلاح قوانین و با ورود بخش خصوصی به تولید فولاد، صنعت فولاد به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده تبدیل شده است.

سبحانی افزود: دولت باید حمایتی قوی‌تر از صنعت فولاد داشته باشد، اما متاسفانه در دو سال اخیر با تصمیماتی غیرمنطقی و قیمت‌گذاری دستوری مواجه بوده‌ایم. در حال حاضر، بورس کالا محلی است که باید قیمت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا در آن تعیین شود، اما متاسفانه تصمیمات ناگهانی گاهاً به آسیب‌هایی در صنعت ایجاد می‌کند و میزان سود کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن فولاد تصریح کرد: صنعت فولاد تنها پنج درصد از گار کشور را مصرف می‌کند، اما در حالی که با آغاز فصل زمستان و محدودیت‌های مصرف گاز، تامین گاز صنعت فولاد به طور ناگهانی قطع می‌شود، از سوی دیگر با آغاز فصل تابستان، تامین برق به صنعت فولاد قطع می‌شود.

وی افزود: این امر که بانک مرکزی از تولیدکنندگان ارز می‌خواهد تا تمام ارزها را تحویل دهند و سپس برای ثبت سفارش‌ها مجدداً اقدام کنند، کار بسیار نادرستی است؛ زیرا تولیدکنندگان از بخشی از ارز خود برای تعمیر قطعات و دیگر موارد بهره می‌برند.

همچنین در پایان تأکید کرد: برای تاب‌آوری در صنعت فولاد باید به دو مسئله مهم توجه داشت؛ نخست مدیریت تصمیمات دولتی (تامین انرژی، بانک مرکزی، عدم دخالت در بورس) و دوم عملکرد و همکاری بین بنگاه‌های تولیدی در این حوزه.

بیشتر بخوانید:مراحل خرید در بورس کالا چگونه است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا