اخبار بانک ها

افزایش تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

افزایش تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

 روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است که در پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲،تسهیلات پرداختی اعطا شده به بانک‌ها به مبلغ ۱۷۸۶۹.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است. این مقدار نشان دهنده افزایش ۲۶.۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل با مبلغ ۳۷۲۰.۶ هزار میلیارد ریال می‌باشد.

تبلیغات

از این کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۱۴۷۰۲.۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۸۲.۳ درصد) به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و مبلغ ۳۱۶۷.۲ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۷.۷ درصد) به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) اختصاص یافته است.

جدول ۱ نشان‌دهنده هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی در پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ است. بیشترین سهم تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار با مبلغ ۱۱۲۲۰.۹ هزار میلیارد ریال (معادل ۷۶.۳ درصد) در قالب سرمایه در گردش است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۱۱۶۸.۴ هزار میلیارد ریال (معادل ۳۶.۹ درصد) از کل تسهیلات پرداختی را تشکیل می‌دهد.

سهم تسهیلات پرداختی مخصوص تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن نیز در این دوره به مبلغ ۴۷۴۸.۶ هزار میلیارد ریال برسیده است که نشان‌دهنده تخصیص ۴۲.۳ درصد منابع به این بخش است. از مجموع تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، مبلغ ۴۷۴۸.۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۸۳.۱ درصد) به تأمین سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۴۱۶۷.۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۳.۲۳ درصد) به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۷.۳۰۸ هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است. با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) به مبلغ ۴۴۷۶.۳ هزار میلیارد ریال (معادل ۶.۲۴ درصد) از کل تسهیلات پرداختی را تشکیل می‌دهد.

شایان ذکر است که همچنان باید ملاحظات مربوط به کنترل تورم و توانمندی مالی بانک‌ها را در نظر گرفت و تداوم مسیر فشار تقاضای کلی در اقتصاد را نیز مدنظر قرار داد. از این رو، افزایش سرمایه بانک‌ها، بهبود کفایت سرمایه آن‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آن‌ها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشار‌های مضاعف بر دارایی بانک‌ها، و تشویق بنگاه‌های تولیدی به استفاده از بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی پروژه‌های اقتصادی توجه ویژه‌ای می‌طلبد.

بیشتر بخوانید:تفاوت بين بانک و موسسه اعتباری چيست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا