مقالات بورس

کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

دریافت کد بورسی یکی از موضوعاتی است که برای افراد زیر 18 سال ممکن است جالب و مهم باشد. بازار بورس، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین بازارهای مالی است که به افراد امکان خرید و فروش اوراق بهادار را می‌دهد. اما برای ورود به این بازار و دریافت کد بورسی، باید شرایط خاصی را رعایت کرد. یکی از این شرایط، رسیدن به سن قانونی برای شرکت در معاملات بورس است که در بسیاری از کشورها 18 سال است.
برای افراد زیر 18 سال، دریافت کد بورسی به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. افراد زیر 18 سال نمی‌توانند به صورت مستقل در بورس سهام فعالیت کنند. اما، در برخی کشورها، افراد زیر 18 سال می‌توانند با مشارکت و نظارت والدین یا سرپرستان قانونی، در بورس سهام فعالیت کنند.
در ایران نیز، افراد زیر 18 سال قادر به دریافت کد بورسی نیستند. برای دریافت کد بورسی، شما باید حداقل 18 سال سن داشته باشید. کد بورسی یک شناسه منحصر به فرد است که به شما اجازه می‌دهد تا در بازار بورس ایران معامله کنید. برای دریافت کد بورسی، شما باید به یکی از شرکت‌های دارای مجوز بورسی مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید. این مدارک معمولاً شامل کپی کارت ملی، کپی شناسنامه و تصویر رنگی از خود شما است.
به هر حال، افراد زیر 18 سال می‌توانند از طریق والدین یا سرپرستان قانونی خود در بازار سرمایه فعالیت کنند. به عنوان مثال، والدین یا سرپرستان می‌توانند به نمایندگی از شما کارگزاری بورسی را انجام دهند و تراکنش‌های مربوط به سهام را برای شما انجام دهند.

تبلیغات

اما برخی از افراد زیر 18 سال که علاقه‌مند به شرکت در بازار بورس هستند، ممکن است بخواهند کد بورسی دریافت کنند. در این مقاله، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و روش دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال معرفی خواهیم کرد و نکاتی را برای اطمینان از امنیت و مسئولیت‌پذیری در معاملات بورسی برای این گروه سنی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روش دریافت کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

برای دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال و کودکان، دو روش وجود دارد:

1. روش آنلاین: در این روش، شما می‌توانید با مراجعه به سایت یک کارگزاری معتبر، فرم‌های اطلاعات فردی را تکمیل کنید. برای این کار، باید نماینده قانونی (پدر یا قیم قانونی) در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام کرده باشد و کد پیگیری 10 رقمی دریافت کرده باشد (این کد را می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن سجام بازیابی کنید). اگر هنوز در این سامانه ثبتنام نکردهاید در ادامه روش ثبتنام را برای شما توضیح دادهایم.
سپس با وارد کردن اطلاعات نماینده قانونی و فرزند، می‌توانید درخواست کد بورسی را ثبت کنید. پس از تایید درخواست، شما می‌توانید کد بورسی را در ایمیل خود دریافت کنید.

2. روش حضوری: در این روش، شما می‌توانید با حضور در یک شعبه یا دفتر پیشخوان یک کارگزاری معتبر، فرم‌های لازم را پر کنید و مدارک خود را تحویل دهید. برای این کار، باید نماینده قانونی (پدر یا قیم قانونی) همراه شما باشد و مدارک زیر را داشته باشید:
o شناسنامه و کارت ملی نماینده قانونی
o کد پیگیری 10 رقمی سجام نماینده قانونی
o شناسنامه و کارت ملی فرزند
o تصویر صفحه اول دفترچه بانکی به نام فرزند
o تصویر صفحه اول دفترچه بانکی به نام نماینده قانونی
o تصویر صفحه آخر دفترچه بانکی به نام نماینده قانونی
o تصویر صفحه آخر دفترچه بانکی به نام فرزند
o تصویر حکم قضائی در صورت وجود قیم قانونی
پس از تکمیل فرم‌ها و تحویل مدارک، شما می‌توانید کد بورسی خود را در همان جلسه یا حداکثر 48 ساعت بعد در ایمیل خود دریافت کنید.

ثبت نام در سامانه سجام

سامانه سجام یک سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) راه اندازی شده است. این سامانه به منظور افزایش شفافیت و امنیت بازار سرمایه و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به فعالان بازار، نهادهای مالی، ناشران و سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی طراحی شده است. با ثبتنام در سامانه سجام، شما یک کد بورسی 16 رقمی دریافت می‌کنید که با آن می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری در بازار سرمایه معامله کنید.

برای ثبت نام در سامانه سجام، شما می‌توانید به دو روش آنلاین یا حضوری اقدام کنید. روش آنلاین به شرح زیر است:

• به وب سایت رسمی سجام وارد شوید و بر روی «ثبتنام در سجام» کلیک کنید.
• شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.
• کد ملی و کد تایید که برایتان از طریق پیامک ارسال شده را وارد و نوع شخصیت (حقیقی / حقوقی) را مشخص کنید.
• هویت قانونی خود را انتخاب کنید. (برای افراد حقیقی، هویت قانونی عبارت است از: فرد، فرد با قیم قانونی، فرد با وکیل قانونی، فرد با ناظر قانونی)
• فرم‌های اطلاعات فردی، اطلاعات بانکی، اطلاعات مالکین حقوقی، اطلاعات پروفایل را تکمیل کنید.
• تصاویر مدارک لازم را بارگذاری کنید. (برای افراد حقیقی، مدارک لازم عبارت‌اند از: تصویر کارت ملی، تصویر صفحه اول دفترچه بانکی، تصویر حکم قضائی در صورت وجود قیم قانونی)
• پس از تکمیل فرآیند ثبتنام، کد پیگیری 10 رقمی دریافت کنید.
• سپس توسط کارگزاری، کد بورسی را در ایمیل خود دریافت کنید.
روش حضوری به شرح زیر است:
• به یکی از شعب یا دفاتر پیشخوان یک کارگزاری معتبر مراجعه کنید.
• فرم‌های لازم را پر کنید و مدارک خود را تحویل دهید. (برای افراد حقیقی، مدارک لازم عبارت‌اند از: شناسنامه و کارت ملی، تصویر صفحه اول دفترچه بانکی، تصویر حکم قضائی در صورت وجود قیم قانونی)
• پس از تکمیل فرآیند ثبتنام، کد بورسی خود را در همان جلسه یا حداکثر 48 ساعت بعد در ایمیل خود دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا